Cum se citesc marcajele de pe flancul anvelopei
Pe flancul anvelopei dvs. se află toate informaţiile despre anvelope de care veţi avea nevoie. Iată un mic ghid cu privire la semnificaţia acestor litere şi cifre:
A. Lăţimea anvelopei
Lăţimea anvelopei, în milimetri, măsurată de la un flanc la altul.
B. Raport nominal de aspect
Acesta este raportul dintre secţiunea transversală şi lăţimea anvelopei, exprimat procentual. De exemplu, un raport de aspect de 65 indică faptul că înălţimea anvelopei este 65% din lăţimea acesteia.
C. Diametrul roţii
Diametrul anvelopei, măsurat în inchi.
D. Indice de sarcină
Indicele de sarcină al anvelopei se referă la capacitatea portantă maximă a acesteia (exprimată în kg). Veţi identifica indicele de sarcină al anvelopei pe flanc, imediat în dreapta valorii diametrului.
De exemplu, o anvelopă cu un indice de sarcină de 91 poate transporta o greutate de 615 kg.
Clasele nominale de sarcină şi de viteză trebuie luate în considerare împreună la cumpărarea unei anvelope noi. De asemenea, nu uitaţi să consultaţi recomandările producătorului.
E. Clasă de viteză
Clasa de viteză este viteza maximă a unei anvelope atunci când este umflată corect şi utilizată în sarcină. Clasa de viteză este litera de la capătul flancului, după valoarea indicelui de sarcină. De exemplu, o anvelopă cu clasa de viteză V are o viteză maximă de 240 km/h.
La cumpărarea de anvelope noi, corelaţi clasa de viteză a acestora cu caracteristicile de viteză ale vehiculului dvs.
Indici de sarcină mai mari şi clase de viteză diferite
Este posibilă montarea de anvelope cu indici de sarcină mai mari şi clase de viteză diferite faţă de cele indicate în documentaţia producătorului vehiculului dvs.
Totuşi, verificaţi întotdeauna, în prealabil, în documentaţia producătorului vehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs. şi dacă utilizarea lor este permisă de legile şi reglementările dvs. locale. De asemenea, trebuie să respectaţi toate cerinţele aplicabile ale legilor şi reglementărilor locale şi să nu depăşiţi specificaţiile acestor anvelope şi nici cele indicate în documentaţia producătorului vehiculului dvs. sub aspectul vitezei şi al sarcinii. Distribuitorul vă poate ajuta să verificaţi acest aspect înainte de cumpărarea sau montarea anvelopelor.
Este posibilă montarea de anvelope cu o clasă de viteză mai ridicată decât cea recomandată de producător?
Da, acest lucru este posibil. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în documentaţia producătorului autovehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs.
Este posibilă montarea de anvelope cu un indice de sarcină mai mare decât cel recomandat de producător?
Da, acest lucru este posibil. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în documentaţia producătorului autovehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs.
Este posibilă montarea de anvelope cu o clasă de viteză şi un indice de sarcină mai mare decât cel recomandat de producător?
Da, acest lucru este posibil. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în documentaţia producătorului autovehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs.
Este posibilă montarea de anvelope cu o clasă de viteză mai mică decât cea recomandată de producător?
Da, acest lucru este posibil. Puteţi utiliza, pe durata iernii, anvelope all-season sau de iarnă (M+S) cu o clasă de viteză inferioară, cu următoarele condiţii: a) autocolantul care indică limita de viteză maximă se află în câmpul vizual al şoferului b) nu conduceţi vehiculul cu o viteză mai mare decât limita de viteză maximă. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în prealabil, în documentaţia producătorului vehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs. şi dacă utilizarea lor este permisă de legile şi reglementările dvs. locale.
Este posibilă montarea de anvelope cu un indice de sarcină mai mare şi o clasă de viteză mai mică decât cele recomandate de producător?
Da, acest lucru este posibil. Puteţi utiliza, pe durata iernii, anvelope all-season sau de iarnă (M+S) cu o clasă de viteză inferioară, cu următoarele condiţii: a) autocolantul care indică limita de viteză maximă se află în câmpul vizual al şoferului b) nu conduceţi vehiculul cu o viteză mai mare decât limita de viteză maximă. Totuşi, verificaţi întotdeauna, în prealabil, în documentaţia producătorului vehiculului dvs., dacă aceste anvelope pot fi montate pe vehiculul dvs. şi dacă utilizarea lor este permisă de legile şi reglementările dvs. locale.
Avertisment
Consultaţi manualul de utilizare al vehiculului pentru a determina limitele de sarcină. Supraîncărcarea vehiculului solicită anvelopele şi alte componente critice ale vehiculului. Aceasta poate cauza o manevrabilitate deficitară, un consum de carburant crescut şi poate cauza deteriorarea anvelopelor. De asemenea, poate avea ca rezultat fisuri grave, separarea componentelor sau „explozii” ale anvelopei.
Tipul de anvelopă
Litera „P” sau absenţa oricărei litere indică o anvelopă de autoturisme pentru pasageri.
Construcţii
Litera „R” indică o anvelopă radială. Aproape fiecare anvelopă construită în prezent este o anvelopă radială.
Marcaj şi număr de omologare ECE
Acesta arată că anvelopa se conformează standardelor Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite (U.N.E.C.E.) privind anvelopele pneumatice.
Informaţii privind presiunea în pneuri
Aceasta este presiunea maximă de umflare a anvelopei dvs. Consultaţi manualul vehiculului pentru mai multe informaţii cu privire la presiunea recomandată în anvelopă, deoarece aceasta poate avea efect asupra manevrabilităţii, virajelor, frânării şi eficienței consumului de carburant al autoturismului.
Indicatorii de uzură a benzii de rulare
Literele „TWI”afişează locaţia indicatorilor de uzură a benzii de rulare. Trebuie să verificaţi cu regularitate aceşti indicatori, pentru a vă asigura că banda de rulare de pe anvelopele dvs. este suficientă. În majoritatea statelor UE, adâncimea minimă a benzii de rulare este de 1,6 mm.
Data fabricaţiei
Acest cod din patru cifre indică săptămâna şi anul în care a fost produsă anvelopa dvs
Indice de viteza |
Viteza maxima (Km/h) |
F |
80 |
G |
90 |
J |
100 |
K |
110 |
L |
120 |
M |
130 |
N |
140 |
P |
150 |
Q |
160 |
R |
170 |
S |
180 |
T |
190 |
U |
200 |
H |
210 |
V |
240 |
ZR |
PESTE 240 |
W |
270 |
Y |
300 |
CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE |
|||||
Indice de greutate |
Sarcina pe anvelopa (kg.) |
Indice de greutate |
Sarcina pe anvelopa (kg.) |
Indice de greutate |
Sarcina pe anvelopa (kg.) |
60 |
250 |
96 |
710 |
132 |
2000 |
61 |
257 |
97 |
730 |
133 |
2060 |
62 |
265 |
98 |
750 |
134 |
2120 |
63 |
272 |
99 |
775 |
135 |
2180 |
64 |
280 |
100 |
800 |
136 |
2240 |
65 |
290 |
101 |
825 |
137 |
2300 |
66 |
300 |
102 |
850 |
138 |
2360 |
67 |
307 |
103 |
875 |
139 |
2430 |
68 |
315 |
104 |
900 |
140 |
2500 |
69 |
325 |
105 |
925 |
141 |
2575 |
70 |
335 |
106 |
950 |
142 |
2650 |
71 |
345 |
107 |
975 |
143 |
2725 |
72 |
355 |
108 |
1000 |
144 |
2800 |
73 |
365 |
109 |
1030 |
145 |
2900 |
74 |
375 |
110 |
1060 |
146 |
3000 |
75 |
387 |
111 |
1090 |
147 |
3075 |
76 |
400 |
112 |
1120 |
148 |
3150 |
77 |
412 |
113 |
1150 |
149 |
3250 |
78 |
425 |
114 |
1180 |
150 |
3350 |
79 |
437 |
115 |
1215 |
151 |
3450 |
80 |
450 |
116 |
1250 |
152 |
3550 |
81 |
462 |
117 |
1285 |
153 |
3650 |
82 |
475 |
118 |
1320 |
154 |
3750 |
83 |
487 |
119 |
1360 |
155 |
3875 |
84 |
500 |
120 |
1400 |
156 |
4000 |
85 |
515 |
121 |
1450 |
157 |
4125 |
86 |
530 |
122 |
1500 |
158 |
4250 |
87 |
545 |
123 |
1550 |
159 |
4375 |
88 |
560 |
124 |
1600 |
160 |
4500 |
89 |
580 |
125 |
1650 |
161 |
4625 |
90 |
600 |
126 |
1700 |
162 |
4750 |
91 |
615 |
127 |
1750 |
163 |
4875 |
92 |
630 |
128 |
1800 |
164 |
5000 |
93 |
650 |
129 |
1850 |
165 |
5150 |
94 |
670 |
130 |
1900 |
||
95 |
690 |
131 |
1950 |
O mare parte din metodele de siguranta rutiera se concentreaza pe verificarea anvelopelor masinii, pentru a determina daca sunt potrivite pentru a rula. Ca si fructele, anvelopele au o perioada de valabilitate limitata inainte ca acestea sa fie aruncate. Spre deosebire de o banana, insa, "sanatatea" anvelopei nu este intotdeauna determinata de o stampila de la vanzator.
Cu toate acestea, exista persoane care sunt strict atente la data de fabricare a anvelopei - cu cat mai noi, cu atat mai sigure. In acest scop, Michelin a lansat campania "Anvelopele nu sunt banane". Rolul acesteia este de a educa clientii despre stabilirea momentului potrivit pentru a inlocui anvelopele masinii. Contrar a ceea ce suntem obisnuiti cu datele de expirare pentru alte produse, Michelin spune ca procesul efectiv de imbatranire a anvelopei nu porneste de la data fabricarii sale (asa-numitul DOT), ci odata ce anvelopa este umflata si instalata pe masina. Acest lucru se datoreaza faptului ca anvelopele sufera cel mai mult atunci cand sunt utilizate, nu in timp ce stau in depozit.
Potrivit lui Michael Nunag, seful Michelin Filipine, s-au efectuat trei studii in Coreea, Germania si Arabia Saudita, care nu au aratat nicio diferenta in ceea ce priveste performanta dintre anvelopele recent fabricate si cele care au fost neutilizate timp de trei ani. El a explicat: "Studiul Arabiei Saudite a aratat ca o anvelopa folosita pe un vehicul timp de un an a avut o imbatranire echivalenta cu un pneu depozitat timp de 10 ani. In ceea ce priveste caracteristicile cauciucului, a fost nevoie de 20 de ani de depozitare la 40 de grade Celsius pentru a obtine aceeasi imbatranire ca a unei anvelope utilizate 40.000 km, aratand ca anvelopele imbatranesc mult mai repede atunci cand sunt folosite decat atunci cand sunt stocate."
In acelasi timp, studiul sud-coreean a testat in paralel anvelopele noi si cele avand o vechime de trei ani intr-o serie de teste de viteza. In Germania, anvelope similare au fost testate pentru rezistenta la rulare. In ambele studii, anvelopele s-au comportat identic.
Nunag spune ca este gresita conceptia comuna privind achizitionarea anvelopei pe baza asa-numitului DOT, deoarece consumatorii tind sa se fixeze pe ea in loc sa acorde atentie ingrijirii corecte a anvelopelor dupa instalare. De asemenea, acestia ar putea alege dealerii gresit, in functie de vechimea stocurilor, in locul serviciilor de calitate. Deci, in loc sa se concentreze pe DOT, Nunag spune ca trebuie sa se acorde atentie "mentinerii presiunii corecte a pneurilor, alinierii corecte, inspectiei pentru deteriorari si masuratorilor adancimii benzii de rulare".
Michelin recomanda ca anvelopele cu varste mai mari de 10 ani sa fie inlocuite."Recomandarea este preventiva si nu tehnica", a spus Nunag."Anvelopele suporta o multime de solicitari diferite in timpul vietii pe un vehicul. Uneori, vehiculul poate avea probleme la geometria directiei sau anvelopa poate rula cu presiune scazuta. Drumurile rutiere, gropile, inundatiile, caldura extrema din vara au un efect asupra pneurilor."